کد مطلب:301557 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:134

عبادت و پرستش او


اما زینب علیهاالسلام در عبادت، ثانی مادر بود، تمام شبهایش را به تهجد و شب زنده داری و تلاوت قرآن مجید می گذرانید، برخی از فضلاء و بزرگان گفته اند: آن حضرت در تمام دوران زندگیش هیچ گاه تهجد و شب زنده داری را حتی در شب یازدهم محرم ترك نكرد.


بعد می گوید: و از حضرت زین العابدین حضرت علی بن الحسین علیه السلام روایت شده كه آن شب دید حضرت نمازش را نشست می خواند.

از فاضل قائنی بیرجندی نقل شده كه وی از بعضی كتابهای معتبر مقتل از حضرت سجاد نقل كرده كه حضرت فرمود: عمه ام زینب علیهاالسلام با تمامی مصیبتهائی كه بر او وارد شد در طول راه شام نافله شبش ترك نشد.

از همین فاضل محترم نیز نقل شده: حضرت امام حسین علیه السلام به هنگام آخرین وداع با خواهرش زینب علیهاالسلام به او فرمودند: خواهرم مرا در نماز شب از یاد نبری.

این روایت را نیز از كتب معتبره مقتل نقل كرده است.

علامه شیخ شریف جواهری در كتاب مثیر الاحزان آورده كه فاطمه دختر امام حسین علیه السلام گوید: عمه ام زینب علیهاالسلام در آن شب (شب دهم محرم) در محراب عبادتش ایستاده و دعا می خواند و به خدا استغاثه می كرد، آن شب دیدگان هیچ یك از ما به خواب نرفت و آه و ناله اش فروننشست.

برخی از پژوهشگران روایت كرده اند كه حضرت زین العابدین علیه السلام فرمود: عمه ام زینب در تمام طول مسافرت از كوفه به شما نمازهای واجب و نوافلش را ایستاده می خواند و در یكی از منازل دیدم نشسته می خواند، علت اینكار را پرسیدم، پاسخ داد: به خاطر شدت گرسنگی و ضعف، سه شبانه روزی است كه دیگر نمی توانم ایستاده نماز بخوانم، زیرا حضرت غذای خود را بین كودكان تقسیم می كرد به خاطر اینكه دشمن به هر كدام ما در شبانه روز فقط یك گرده نان می داد.

هر گاه انسان به دقت به حالات آن حضرت نگاه كند و توجه به انقطاع او را به خداوند متعال به بیند در عصمت آن حضرت تردیدی به خود راه نمی دهد و یقین می كند كه آن حضرت از همان زنان پارسائی است كه تمام حركات و سكنات خود را وقف خداوند متعال نموده اند و از همین رهگذر- گوئی- به جایگاه رفیع و درجات بلندی كه از درجات پیامبران و اوصیاء


حكایت می كند رسیده است. [1] .


[1] نقدي، زينب الكبري 62- 63.